Titel Liederschap in communicatie

5 vragen aan Bea Aarnoutse en Wendy Eelsing over het boek Was ik niet duidelijk dan?

1. Weer een boek over leiderschap. Waarom?

De mate van betrokkenheid van medewerkers bij veel organisaties is bedroevend laag. Dat kan beter. En daarvoor is het zaak dat de communicatieve vaardigheden van leidinggevenden verbeteren. Want elke keer weer blijkt dat de leidinggevende een essentiële rol heeft.

2. Wat is jullie les uit de praktijk?

Samen hebben we de nodige ervaring in de praktijk. Wij winden er geen doekjes om: de ene verandering verliep succesvoller dan de ander. Toch was er altijd een constante factor die daar bepalend in was: de mate waarin en de manier waarop leidinggevenden in staat waren effectief te communiceren. Zelf zijn we ook leidinggevende geweest in verschillende organisaties en branches. Bij het schrijven van dit boek kwam meermaals de gedachte naar voren dat we de lessen die we nu hebben toevertrouwd aan het papier graag eerder hadden geweten. Want, al willen veel organisaties het goed doen: wij hebben nog nooit een organisatie gezien die leidinggevenden vanaf hun onboarding meeneemt in de visie op leiderschap, in de doelen en in een ontwikkelingstraject op het gebied van communicatieve vaardigheden. Terwijl communicatie een belangrijke succesfactor is voor het slagen als leidinggevende. Hadden we dus zelf maar zo’n boekje gehad. Met dat idee in ons achterhoofd hebben we dit boek geschreven.
boek was ik niet duidelijk dan

3. Jullie focussen op het doen. Waarom?

Ja, dat klopt. De lessen lijken soms simpel, maar moeten nog wel worden uitgevoerd. Iedere leidinggevende heeft daarin zijn of haar eigen leerproces en bijbehorende curve, op welk niveau en in welke organisatie je ook werkt. Bepaal waar het goed gaat en waar het beter kan. En werk er daarna actief aan. Leer natuurlijk ook van mensen die jij goed vindt communiceren.

4. Wie heeft jullie geïnspireerd?

Ook wij putten niet alleen uit onze eigen ervaringen. Voor ons boek en de ontwikkeling van de masterclasses zijn we onder meer in gesprek gegaan met mensen in directieposities, met leidinggevenden en met medewerkers. Met communicatie- en hr-professionals. Met mensen die voor ons een voorbeeld zijn, mensen die anderen inspireren en hen meenemen in deze veranderende tijden. Die communicatief sterk zijn (en zich daarin hebben ontwikkeld) en zich zeer bewust zijn van communicatie als belangrijk instrument om te verbinden.

5. Wat is jullie belangrijkste tip?

Goed communiceren kun je leren. Dus onze tip: ga na waar het beter kan en werk daaraan. Als je het effect ziet van jouw communicatie, had je gewild dat je je er eerder bewust van was geweest.